Skarp internationell kritik mot individuell lönesättning av svenska domare

21 Oktober, 2024

Vid fredagens möte med det Europeiska Domareförbundet, European Association of Judges (EAJ), antogs en resolution där det svenska systemet med individuell lönesättning av domare tilldelas skarp kritik. I resolutionen uppmanar EAJ den svenska regeringen att snarast införa ett nytt sätt att bestämma domares löner som inte riskerar domarnas oberoende.

Europeiska Domareförbundet, EAJ, möttes fredagen den 18 november i Kapstaden. Vid mötet var 38 av 44 medlemsländer representerade. En av de punkter som diskuterades på mötet var formerna för lönesättning av domare. I detta sammanhang har Sveriges Domareförbund lyft frågan med individuell lönesättning för domare, något som är unikt för Sverige. Sedan de svenska delegaterna redogjort för det svenska systemet antog mötet enhälligt en resolution som innehåller kraftig kritik mot ett sådant system. I resolutionen hänvisas till internationella standarder och dokument där en koppling mellan en domares lön och dennes dömande verksamhet uttryckligen förbjuds. En sådan koppling hotar den interna självständigheten och medför en möjlighet att sätta press på domaren på ett sätt som riskerar att påverka hans eller hennes beslutsfattande. Resolutionen avslutas med en uppmaning till den svenska regeringen att ersätta det nuvarande sättet att lönesätta domare med ett som utesluter risken för att domarnas självständighet påverkas negativt.

– Vi från Sveriges Domareförbund är mycket nöjda med att EAJ skickar en tydlig signal till den svenska regeringen gällande den individuella lönesättningen av domare säger Hanna Werth, ordförande för Sveriges Domareförbund. I resolutionen tar man även fasta på resultaten i den undersökning bland svenska domare som utfördes på initiativ av Sveriges Domareförbund under hösten 2023 och där flera domare i sina svar angav att den individuella lönesättningen påverkar deras oberoende på ett negativt sätt. Detta är mycket allvarligt och en fråga som snarast bör adresseras av den svenska regeringen, säger Hanna Werth.

Länk till resolutionen